בין אם זה בושם שאנל לגבר או לאישה, או אולי בושם אברקרומבי, הניחוחות של כל אחד מהם ואף גם של האחרים הם מגוונים מאד ובעיקר, ממכרים. הבשמים מלווים אותנו עוד מתקופות עתיקות ונדמה שהיו כאן מאז ומתמיד. הם הרבה יותר מריח מתוק או חמצמץ. הם פעמים רבות משמשים כמעין "אביזר" נלווה או פריט נוסף, שנועד להעניק למראה הכללי שלנו אמירה מסוימת, ולנו – להרגיש יותר טוב. ישנם סוגים שונים של בשמים, המוצעים כיום בשוק והתאמתו של הבושם חשובה ביותר. כיצד מייצרים את הבשמים ומהם ההבדלים ביניהם? על כך, במאמר הבא.

קצת היסטוריה

ניתן למצוא כיום בחנויות הפארם השונות וחנויות הקוסמטיקה שפע של בשמים מסוגים שונים. בין אלה, הנחשבים למבוקשים במיוחד, אפשר למצוא את סילבר סנט, את ארמני קוד, את וואן מיליון, קוקו שאנל ועוד ועוד. הבשמים נחשבים למוצר יוקרתי מאד והם חלק מהצורך הטבעי שלנו בהתקשטות ובהתבשמות. פעמים רבות מתיזים את הבושם באוויר על מנת ליהנות מריחות טובים יותר או אפילו ישירות על הבגד לפני שלובשים אותו. הבשמים הם חלק בלתי נפרד מחיינו וניתן למצוא אותם בכל מקום כמעט. בושם אליאן, בושם קלואי וגם נרסיסו רודריגז מבטיחים לנו ריחות בלתי נשכחים עם עומק מיוחד. הבשמים של קוקו שאנל מככבים ברשימת הבשמים המובילים כבר שנים ארוכות וספק רב שייעלמו ממנה.

אולם, לא מדובר במוצר חדשני. השימוש בבשמים החל עוד בעת העתיקה. בתקופה זו השתמשו בבשמים על מנת להרחיק יתושים, חרקים או פרעושים שונים והם יוצרו בעיקר משרף של עצים. ריחותיהם של הבשמים היו עזים במיוחד ולכן גם השימוש בהם נועד למטרות אלו בלבד. בשמים מסוג אחר היו אלה שהופקו ישירות מהפרחים או מהצוף, ובהם השתמשו לצרכי ריפוי ואף גם לעבודת אלילים. על פי ממצאים מתקופת מצרים העתיקה, ניתן לראות כי הם שימשו גם לצרכי מריחת המתים כדי להבטיח את הגעתם לעולם הבא. כמה מאות שנים מאוחר יותר, במאה ה – 17, בחרו להשתמש בבשמים כי להרחיק ריחות לא נעימים מהבתים וכן גם להתמודד עם מחלות שונות. במאה ה – 18, כך מספרים, היו נוהגים מלכי צרפת להתבשם בבשמים כבדים מאד ולהותיר אחריהם שובל ארוך וריחני מאד.

סוגי הבשמים המוצעים כיום

מקורו של השם פרפיום הוא מצירוף המילים "דרך עשן". ידוע שהקדמונים העבירו מסרים שונים באמצעות קטורת, עשן ואש, על מנת ליצור קשר עם כוחות עליונים. גרסאות אחרות טוענות כי אחת משיטות הפקת הבושם היתה באמצעות העשן. במהלך השנים השימוש בבשמים הלך וגבר וגם הסוגים השונים, המוצעים לנו. קיימים ארבעה סוגים עיקריים, המבדילים את הבשמים זה מזה:

  • הסוג הראשון  - פרפיום - הם אלה המכילים מאה אחוזי תמצית של בושם עם 96 אחוזי אלכוהול.
  • הסוג השני הוא או דה פרפיום, המכילים גם הם מאה אחוזי תמצית ועם 86 אחוזי אלכוהול. הבושם נרסיסו רודריגז לאישה, למשל, הוא אחד מהם.
  • הסוג השלישי, הנחשב לפופולארי במיוחד ובו ניתן גם למצוא את בושם שאנל לגבר, סילבר סנט, בושם היפנוטיק, לורנזו טן דה נייג' וגם וואן מיליון של פאקו ראבן הוא או דה טואלט. סוג זה של בשמים כולל 100 אחוז תמצית בושם ו – 80 אחוז אלכוהול.
  • הסוג השלישי הוא או דה קולון המכיל 60 אחוזי אלכוהול ומאה אחוז תמצית בושם טהורה למשל בושם פירס של אברקרומבי וסוקאל של הוליסטר.

ייצור הבשמים לאורך השנים

לאורך השנים חלו שינויים רבים הן באופן ייצור הבושם עצמו והן בשימוש לבושם. במאה ה – 19, בעקבות המהפכה הצרפתית שהביאה איתה שינויים בתחומים רבים, הפך הבושם הנוזלי הסינתטי לפופולארי מאד וגם הכמות שבה יוצר גדלה באופן משמעותי. הבושם הראשון הכיל חומר רעיל, שהיה מוכר יותר כחלק מחומרי הגלם של הסבונים. לימים הוא הפך להיות מרכיב של חומרי הניקוי ואף גם של משחות הנעליים. בהמשך בוצעו שינויים רבים והחל ייצור של בושם הכולל תרכובות אורגניות, המזכירות בריחן את ריח הורדים. לצידן הוספו לתהליך ההפקה ריחות נוספים כמו וניל, סיגליות ועוד, שהפכו מבוקשים במיוחד.

בזכות התעשייה המתקדמת, החלו בשנות העשרים בייצור גדול הרבה יותר של בשמים, שהוביל גם להוזלה משמעותית בעלויות הבושם. בתקופה זו החלו חברות שונות להציע למכירה בשמים, שהפכו לפופולאריים מאד וגם ידוענים ומפורסמים הצטרפו אל התהליך והחלו להציע בשמים חדשים תחת שמם. בתי האופנה כמו קוקו שאנל וגם ארמני הצטרפו גם הם והחלו להציע בשמים מצוינים, הנחשבים לבין המבוקשים ביותר, כמו ארמני קוד או קוקו שאנל לגבר. אין ספק שמדובר בצעד נוסף להפיכתו של הבושם למוצר שהינו בגדר חובה כמעט.

הבשמים כיום

כיום, במאה העשרים ואחת, נחשבים הבשמים למוצר מבוקש מאד וגם כזה שקל להשיגו. אפשר למצוא מגוון רחב מאד של בשמים ובמחירים אטרקטיביים במיוחד. את הבושם מוסיפים כיום גם למוצרים נוספים, כמו תכשירים לשיער, מוצרי קוסמטיקה ואפילו לנרות או למוצרי מאכל. פעמים רבות הם גם משמשים לריפוי במסגרת הרפואה המשלימה ואף ידועים כבעלי יכולת גבוהה לשפר את מצבו הפיסי או הנפשי של האדם. במאה הנוכחית פועלות קרוב לעשר חברות גדולות מאד, האחראיות על שיווק בשמים מסוגים שונים ברחבי העולם כולו ומכירות הבשמים נאמדות בלמעלה מ – 15 מיליארד דולר מסתבר שאתה הקורא גם צרכן בשמים.